قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ يُنْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ

در زمین گردش کنید و بنگرید خداوند چگونه حیات را آفرید. بر اساس آخرین یافته های علم زیست شناسی پایه و اساس حیات از حما مسنون آغاز شد، توده نرم سیاه چسبنده بر روی سفال داغ و پخته ،ماکرو مولکول های آلی زنجیره ای حامل کد های ژنتیکی . زیبا ترین و پر مفهوم ترین کلمه از مشهودات حیات و این نقطه آغاز تکامل حیات است. هدف این سایت آشنائی بیشتر با قرآن مجید و نگاه به آن با دید و عینک علوم طبیعی و فیزیک است و شفاف کردن موضوعات خلقت کیهان در شش روز ، زمین در دو روز و مفهوم هفت آسمان و خلقت آن در دو روز و اقوات در چهار روز از دیدگاه قرآن و مقایسه آنها با آخرین نظریه های علمی است. موضوع مرگ و حیات، قیامت از دید علم فیزیک و قرآن مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. مقالاتی در این زمینه تقدیم باز دید کنند گان سایت می گردد به علاوه بر اساس کیف بدأ الخلق شما را با بند پایان و حشرات ایران و عجایب خلقت آن اشنا می کنیم و سایت حشرات ایران تنها سایت حشره شناسی با متنوع ترین انواع گونه های راسته بند پایان در خاور میانه با حدود 20000 عکس دست اول و تصویر برداری شده توسط اینجانب که همه آیاتی از خداوند متعال در حیات زمین هستند. آدرس سایت حشرات ایران .insectsofiran.com

CopyRight © سید محمد تقوی اهرمی.

برای آشنائی با رزومه اینجانب اینجا کلیک کنید.

اینستاگرام     hammanmasnun@

s.m.taghaviahrami94[@]gmail.com

وَ جَعَلْنا فِي الْأَرْضِ رَواسِيَ أَنْ تَمِيدَ بِهِمْ و مفهوم واقعی و علمی آن در قرآن

مقدمه نوشتار


قرآن کتابی است که بر اساس روش های خاصی به شرح خلقت کیهان و حیات و پدیده های مهم آن می پردازد شناختن این روش ها ما را سریع به منظور قرآن می رساند. قرآن شناسی آن طور که باید رشد و توسعه نیافته و متاسفانه مفسرین ومترجمین سبک و روش قرآن را نشناخته اند. برخی آیات یگ گروه خاصی را تشکیل می دهند که به شرح یک موضوع می پردازد . این موضوع با سبک دیگر تکرار می شود و محقق می تواند با مطالعه آیاتی که به یک موضوع می پردازند تفسیر آن را بیرون آورد. نمونه آیات 9 تا 12 سوره فصلت از ابتدای تشکیل زمین تا پیدایش جو زمین را شرح می دهد. شبیه آن در آیات 30 تا33 سوره انبیاء هم مشاهده می شود. بیرون کشیدن یک آیه از این مجموعه یکپارچه و تفسیر کردن آن بدون توجه به آیات قبل و بعد درست نیست و منجر به برداشت غلط از آن و لطمه به همه آیات آن مجموعه است. ما اگر شناخت لازم را از سبک و روش قرآن داشته باشیم در مفهوم کلمات رواسی و جبل و یا صلب و ترائب و حما مسنون و صلصال و بسیار مطالب دیگر دچار گمراهی نمی شویم. چه ارتباطی بین ظلمات ثلاثه ، طارق وهی دخان وجود دارد. کسی اصلا توجه نکرده است. هر سه کلمه یک جریان در زمین اولیه را شرح می دهند. دلیل آن اعتقاد راسخ به روایات و نظر گذشتگان است و نیازی به مراجعه به قرآن برای کشف حقیقت تفسیر نمی بینند. آیات 30 تا33 سوره انبیاء را بررسی می کنیم و مجموعه های دیگر که در ارتباط با آن است هم نگاهی می اندازیم.

قُلۡ مَن يَكۡلَؤُكُم بِٱلَّيۡلِ وَٱلنَّهَارِ و اعجاز علمی آن

مقدمه نوشتار


یکلوکم حفظ کردن از بلا های دائمی که شب و روز دامنگیر انسان است. این بلا ها درون سیستم هفت جو زمین به وقوع می پیوندد اگر ما هفت جو زمین که همان سبع السماوات است را باور نداشته باشیم نمی توانیم حقایق بیان شده در این قبیل آیات را درک کنیم از این جهت است که در بسیاری از ترجمه ها رحمن را عذاب خدا معنی کرده اند. مانند ترجمه آیه -

قلْ مَنْ يَكْلَؤُكُمْ بِاللَّيْلِ وَ النَّهارِ مِنَ الرَّحْمنِ بَلْ هُمْ عَنْ ذِكْرِ رَبِّهِمْ مُعْرِضُونَ- در دانشنامه اسلامی- بگو كيست كه شما را در شب و روز از (عذاب) خداى رحمان نگاه مى‌دارد-آیا مفهوم آیه را می رساند یعنی خدای رحمن شب و روز عذاب بر ما نازل می کند و خودش این عذاب ها را بر طرف می کند. عدم شناخت سبع السماوات و نقش هفت لایه جو زمین که در آیات دیگر به عنوان حفاظ حیات نام برده شده باعث می شود که تاویل آیات متشابه در باره حیات با مشکل و اختلاف مواجه شود. متاسفانه یک محقق قرآن بین علماء نتوانسته اند با مقایسه آیات هم موضوع در سبع سماوات، مفهوم این کلمه را روشن کنند. یکلوکم رخ دادی است که در سبع سماوات اتفاق می افتد حال اگر سبع سماوات را در کل کیهان و عوالم ناشناخته گسترش دهیم نمی توانیم بفهمیم این عذاب بر ما از کجا نشات می گیرد. ابتدا سبع سماوات را از نظر یک صاحب نظرمحترم بیان می کنم تا به اصل مطلب برسیم.

فطرت الله التی فطر الناس علیها و مفهوم قرآنی آن

مقدمه نوشتار


فطر در اصل به معنی باز کردن است محیط بسته ای که منبسط می شود و این کلمه در قرآن معنی کاملا اختصاصی دارد مانند احد و صمد که با رشد علم اختر شناسی مفهوم آن را روشن شد. کیهان از محیط بسته و فشرده قبل از انبساط باز شد و ذرات بنیادی که از نور ناب احدیت در نقطه ای متجلی شد ساخته شدند تا ماده خلق شود. پایه و اساس سنگ بنای جهان مادی و ضد مادی بر لحظه فطرهن قرار گرفت. آیه 56 سوره انبیاء- قالَ بَل رَّبُّكُمْ رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الَّذِي فَطَرَهُنَّ وَأَنَا عَلَى ذَلِكُم مِّنَ الشَّاهِدِينَ- او (حضرت ابراهیم) گفت پروردگار من صاحب کیهان (سماوات و الارض) است و او آن را منبسط کرد و من از جمله تصدیق کننده ها هستم. با باز شدن محیط قبل از انبساط کیهان دوره احدیت یا سینگولاریته ذرات بنیادی ساخته شده امکان خلق ماده را پیدا می کنند و کوارک ها و بوزون ها درون نوترون و پروتون جای می گیرند. ماده از همین ذرات بنیادی ساخته شدند. سرشت ماده بر فطرت الله قرار گرفت و فطرت الله پروسه برنامه ریزی شده خداوند برای خلق ماده نور ذات خود است. خلقت کیهان از احدیت و صمدیت آغاز شد-ذرات وجودی همه کل شیی بر ذراتی قرار گرفته اند که از نور ناب الهی منشاء شدند فطرت همه چیز بر فطرت خدائی بنا شده و انسان هم ذرات وجودی او منشاء خدائی دارد. بنابراین معنی کلمه فطر باز شدن برای خلق ماده است. حضرت ابراهیم در آیه 22 سوره یاسین می فرماید- وَمَا لِيَ لَا أَعْبُدُ الَّذِي فَطَرَنِي وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ- چرا کسی که من را باز کرد تا خلق کند نپرستم و بازگشت من به بسوی او است. حضرت ابراهیم مانند همه مردم فطر الناس در پروسه فطرت الله قرار گرفتند. سرشت همه جامدات و جانداران از جمله انسان بر سرشت خدائی بنا شده است.